Rekenproblemen en dyscalculie
Wanneer er vanuit school en vanuit ouders zorgen zijn over de rekenvaardigheden van een kind, is het verstandig te onderzoeken waar deze problemen uit voort komen.
Rekenonderzoek
Dit kan in eerste instantie met een kort rekenonderzoek, om te kijken waar de hiaten liggen. Praktijk Annika biedt hierin verschillende mogelijkheden, welke samen tijdens een gratis oriënterend gesprek besproken kunnen worden. Door middel van Remedial Teaching wordt gewerkt aan deze hiaten.
Dyscalculieonderzoek
Mochten de schoolresultaten al langer achterblijven en is er al voldoende begeleiding geboden vanuit school of extern, dan kan een dyscalculieonderzoek worden afgenomen. Hier zitten wel een aantal voorwaarden aan verbonden. Het onderzoek bestaat uit een intakegesprek waarin de hulpvraag verder wordt uitgevraagd. Daarna volgt het onderzoek wat 2 á 3 ochtenden in beslag zal nemen. Alle resultaten worden verwerkt in een
uitgebreid verslag en worden mondeling toegelicht in een adviesgesprek. Mocht uit het onderzoek blijken dat er sprake is van dyscalculie, dan wordt een dyscalculieverklaring opgesteld.
Dyscalculiescreening
Indien niet aan de voorwaarden voor een onderzoek naar dyscalculie wordt voldaan, kan er een screening worden afgenomen. Deze screening is geschikt voor kinderen uit groep 6, 7 en 8 en voor leerlingen uit klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. De test wordt individueel afgenomen en duurt ongeveer 1 uur. De uitkomst geeft de grootte van het risico dat een kind dyscalculie heeft weer en biedt aanknopingspunten voor verdere ondersteuning.
Problemen op het gebied van de rekenvaardigheden vallen niet onder de Jeugdwet, waardoor er geen vergoeding voor deze ondersteuning mogelijk is. De kosten zijn dus voor eigen rekening.