Onderzoek
Onderzoek kan antwoorden geven op verschillende hulpvragen. Daarnaast biedt onderzoek een goed startpunt voor behandeling. In overleg wordt bekeken wat voor onderzoek er nodig is en welke instrumenten er worden ingezet om antwoorden op de hulpvragen te krijgen. Er wordt altijd gewerkt met wetenschappelijk ontwikkeld onderzoeksmateriaal. Het doel van onderzoek is om inzicht te krijgen in de ontwikkelings- en onderwijsbehoeften van het kind.
Praktijk Annika biedt onderzoek naar de volgende gebieden aan:
Onderwijsniveau
Intelligentie (IQ)
(Hoog)begaafdheid
Executief functioneren
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Onderwijsniveau (NIO)
De Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau (NIO) meet het huidige kunnen van een kind, onafhankelijk van 8 jaar schoolgeschiedenis. Het gaat er dus niet om wat een kind heeft geleerd, maar wat een kind aan cognitieve capaciteiten bezit. Aan de hand van het gemeten intelligentieniveau wordt gekeken welk onderwijsniveau het beste bij het kind past.
De NIO kan worden afgenomen in de laatste periode van groep 7 (van april tot juni), in groep 8 en in de onderbouw van het VO (klas 1,2 en 3). De NIO kan individueel of in een groep worden afgenomen. De afname duurt ongeveer 2 uur en er volgt een kort verslag van de uitkomsten welke in een gesprek worden toegelicht.
Over de mogelijkheden voor een groepsafname kunnen scholen contact opnemen met Praktijk Annika.
Intelligentie (IQ)
Met een intelligentieonderzoek worden de cognitieve capaciteiten en mogelijkheden gemeten. Hierdoor kan een sterkte en zwakte analyse worden gemaakt, welke inzicht geeft in de (onderwijs)behoeften van het kind. Afhankelijk van de hulpvraag en de leeftijd wordt bekeken welk onderzoeksinstrument wordt gebruikt.
- Intelligence and Developmental Scales 2 (IDS-2) brengt de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van kinderen en jongeren tussen de 5 en 20 jaar in kaart. Voor het intelligentieonderzoek wordt de intelligentiemeting voor cognitieve ontwikkeling gebruikt.
- Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC) is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van kinderen van 6 tot 17 jaar kan worden bepaald.
- Wechsler Adult Intelligence Scale (WAIS) is een individueel toepasbaar klinisch instrument waarmee het intellectuele vermogen van jongeren en volwassenen van 16 tot 85 jaar kan worden bepaald.
- De Kinder IQ Test Plus (KIQT+) is een intelligentietest voor vermoedelijk hoogbegaafde kinderen van 5 tot en met 10 jaar. Deze test heeft een betrouwbaar meetbereik van IQ tot 170.
Tijdens een intakegesprek wordt de hulpvraag verder uitgevraagd en wordt in overleg bepaald welk onderzoek er zal plaatsvinden. Het onderzoek neemt 1 ochtend in beslag. Alle onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een uitgebreid verslag en deze worden mondeling toegelicht in een adviesgesprek.
Een intelligentieonderzoek kan altijd worden uitgebreid met een onderzoek naar (hoog)begaafdheid, executief functioneren en/of sociaal-emotioneel functioneren.
(Hoog)begaafdheid
Wanneer er een vermoeden is van een hogere intelligentie of (hoog)begaafdheid en wanneer er behoefte is aan goede handvatten in de opvoeding, in het onderwijs of voor de persoonlijke ontwikkeling biedt Praktijk Annika uitgebreider onderzoek dan alleen de intelligentie. De cognitieve capaciteiten geven namelijk niet altijd een compleet beeld en kunnen niet enkel dienen als verklaring voor bepaald gedrag.
In dit onderzoek wordt naast de cognitieve capaciteiten ook gekeken naar de emotieregulatie, gevoeligheden van het kind en het creatief denken.
Om een nog completer beeld van de ontwikkelings- en onderwijsbehoeftes van het kind te krijgen is er de mogelijkheid het onderzoek uit te breiden voor kinderen vanaf 9 jaar. Die uitbreiding bestaat uit onderzoek naar executief functioneren, persoonlijkheid en sociaal-emotioneel functioneren.
Tijdens een intakegesprek wordt de hulpvraag verder uitgevraagd en wordt in overleg bepaald welk onderzoek er zal plaatsvinden. Het onderzoek neemt 2 á 3 ochtenden in beslag, afhankelijk van de inhoud. Alle onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een uitgebreid verslag en deze worden mondeling toegelicht in een adviesgesprek.
Executief functioneren
Executieve functies zijn al die regelfuncties van de hersenen die essentieel zijn voor het realiseren van doelgericht en aangepast gedrag. Executieve functies worden gevormd en ontwikkelen zich door zowel fysieke veranderingen in de hersenen als door levenservaringen. Wanneer die ontwikkeling achterloopt, kan het kind niet altijd voldoen aan de verwachtingen in het dagelijks leven, zowel thuis als op school. Om een goed beeld te krijgen van het executief functioneren van het kind biedt Praktijk Annika een uitgebreid onderzoek aan voor kinderen vanaf 8 jaar.
Het onderzoek naar executief functioneren wordt vaak gecombineerd met een intelligentieonderzoek of met onderzoek naar het sociaal-emotioneel functioneren, maar dit is niet noodzakelijk.
Tijdens een intakegesprek wordt de hulpvraag verder uitgevraagd en wordt in overleg bepaald welk onderzoek er zal plaatsvinden. Het onderzoek neemt 2 á 3 ochtenden in beslag, afhankelijk van de inhoud. Alle onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een uitgebreid verslag en deze worden mondeling toegelicht in een adviesgesprek.
Mochten er uit het onderzoek adviezen voor begeleiding naar voren komen, dan biedt Praktijk Annika individuele begeleiding in een speciale training die zich richt op de ontwikkeling van de executieve functies.
Sociaal-emotionele ontwikkeling
Dit onderzoek wordt vaak ingezet wanneer er hulpvragen in de thuissituatie zijn. Het kind heeft bijvoorbeeld angsten, boze buien of last van somberheid. Er wordt gekeken waardoor deze gedragingen kunnen worden verklaard, zonder meteen een stempel te geven en een diagnose aan deze gedragingen te koppelen. Het doel van het onderzoek is om de ontwikkelingsbehoeften van het kind in kaart te brengen.
Er zal naast wetenschappelijk onderbouwd onderzoeksmateriaal ook een gedragsobservatie en bij voorkeur ook een schoolobservatie plaatsvinden.
Tijdens een intakegesprek wordt de hulpvraag verder uitgevraagd en wordt in overleg bepaald welk onderzoek er zal plaatsvinden. Het onderzoek neemt 2 á 3 ochtenden in beslag, afhankelijk van de inhoud. Alle onderzoeksresultaten worden vastgelegd in een uitgebreid verslag en deze worden mondeling toegelicht in een adviesgesprek.
Na het onderzoek is er vanuit Praktijk Annika psychologische hulp mogelijk.